Arvokkaat tietoaineistot (High Value Datasets, HVD) määritellään Euroopan komission asetuksessa 2023/138. Ne ovat julkisen sektorin asiakirjoja ja tietoja, joilla katsotaan avoimen datan direktiivin nojalla olevan erityistä arvoa yhteiskunnalle, ympäristölle ja taloudelle. Arvokkaiden tietoaineistojen tulee olla saatavilla maksutta ja koneluettavassa muodossa rajapintojen kautta. Euroopan komission asetus perustuu avoimen datan direktiiviin, josta voit lukea lisää toimintamallin vaiheesta 2. Jos jokin asiakirja tai aineisto ei ole direktiivin soveltamisalassa, ei se myöskään ole asetuksen mukainen arvokas tietoaineisto.
Direktiivin ja asetuksen mukaiset arvokkaat tietoaineistot on asetettava saataville uudelleenkäyttöä varten sellaisella lisenssillä, mikä mahdollistaa rajoittamattoman uudelleenkäytön. Sopivia lisenssejä ovat esimerkiksi CC0-lisenssi tai vaihtoehtoisesti Creative Commons BY 4.0 -lisenssi tai jonkin vastaava tai vähemmän rajoittava avoin lisenssi.
Julkisen sektorin elinten, joilla on direktiivin määrittämiä arvokkaita tietoaineistoja, on varmistettava, että aineistot on metatietokuvauksessa nimetty arvokkaiksi tietoaineistoiksi. Täytäntöönpanoasetus sisältää myös sektorikohtaisia tarkempia vaatimuksia metatiedoista. Metatiedoista ja niiden kuvailemisesta voit lukea tarkemmin toimintamallin vaiheesta 6.
Mitä ovat arvokkaat tietoaineistot?
Arvokkaat tietoaineistot jaetaan täytäntöönpanoasetuksen mukaan kuuteen eri teemaluokkaan:
- Paikkatiedot
- Maan havainnointi ja ympäristö
- Säätiedot
- Tilastotiedot
- Yritys- ja yritysten omistustiedot
- Liikkuvuustiedot
Mitä hyötyä arvokkaiden tietoaineistojen avaamisesta on?
Arvokkaat tietoaineistot vähentävät Euroopan komission mukaan merkittävästi Euroopan datavetoisten markkinoiden markkinoille pääsyn esteitä ja lisäävät tietoaineistojen uudelleenkäytön määrää. Nämä edistävät muun muassa tutkimusta, uusien digitaalisten palvelujen syntymistä ja olemassa olevien palvelujen tai liiketoimintaprosessien parantamista.
Paikkatietojen ja liikkuvuustietojen uudelleenkäyttö voi avata liiketoimintamahdollisuuksia logistiikalle tai liikennesektoreille sekä tehostaa julkisten palvelujen tarjoamista esimerkiksi ymmärtämällä liikennevirtoja liikenteen tehostamiseksi.
Maan havainnointi- ja ympäristötietojen sekä säätietojen (esim. tutkatiedot, ilmanlaatu, maaperän saastuminen, luonnon monimuotoisuus) avulla voidaan tukea esimerkiksi tutkimusta ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa erityisesti ilmastonmuutoksen ja sen vaikutusten torjunnassa.
Tilastotiedot (esim. työmarkkinat, väestörakenne, teollisuustuotanto) helpottavat esimerkiksi mahdollisten politiikkatoimien vaikutusten ennustamista.
Yritys- ja yritysten omistustiedot lisäävät markkinoiden läpinäkyvyyttä ja mahdollistavat yksityisten investointien tai julkisen tuen paremman kohdentamisen. Yrityksiä koskevien tietojen laajemmalla saatavuudella on selkeitä sosiaalisia etuja esimerkiksi rikollisuuden torjunnassa (ml. talousrikollisuus), kansalaisten osallistumisen lisäämisessä ja liiketoimien avoimuudessa..
Avoimen datan direktiiviä ja arvokkaita tietoaineistoja koskevaa asetusta ei sovelleta asiakirjoihin, joiden saatavuutta tai luovuttamista on rajoitettu henkilötietojen suojan nojalla. Yleisen tietosuoja-asetuksen noudattaminen on aina varmistettava henkilötietojen käsittelyn osalta.